• « 05/2019 » loading...

previous arrow
next arrow
Slider

Escriu el teu email per subscriure't al blog de la secció d'esquí de muntanya i rebre notificacions per correu de noves entrades

Jun 01
L’esquí de muntanya dins la UES pivota sobre tres eixos: la formació continuada, el lleure i l'aventura. A partir d'aquí ja es tracta de ser autònoms i decidir si volem fer esquí de muntanya com a lleure o alpinisme amb esquís buscant rutes originals i compromeses.

Amb les previsions de torb i fred costa trobar un destí a recer per aquest cap de setmana. Tot aconsella quedar-se dins dels boscos i evitar cims, però finalment triem anar a la Tossa d’Alp per les pedrusques i foquejar tant com es pugui per dins del bosc.

Sortim a les 9:30 de Pla de Masella amb direcció sudoest travessant per sota del telecadira per agafar els boscos que transcorren paral·lels a la carretera que va a Comaoriola.

Dins del bosc el vent gairebé no es nota. És un recorregut bonic i distret que ens fa oblidar que estem a pistes. A més, degut al vent gran part dels remuntadors estan tancats i la sensació de solitud és magnífica.

Arribats al remuntador de Comaoriola i veient que les Pedrusques està molt exposat al vent i desprovist de neu, decidim remuntar per Comaoriola per la pista dels Isards que queda prou protegida del vent. Tot i el sol el fred és vu i parem a abrigar-nos. Sabem que quan encarem les darreres pales no tindrem res que ens aturi el vent fins arribar al refugi.

A mesura que anem pujant, els cops de vent fan molt difícil la progressió, però aconseguim arribar al refugi de Niu de l’Àliga on recuperem escalfor i forces per la baixada.

Decidim iniciar el descens per la pista de dues estacions. El torb és ferotge amb cops de 105 km/h i no hi ha temps de pensar-s’ho. Acabem la baixada sense aturar-nos gaire fins al Pla de Masella on retrobem amics i família. En resum una matinal molt entretinguda on hem pogut gaudir de la natura desfermada i ens hem posat a prova.

Hem anat Josep Maria, Marc, Xavier, Ramon, Javier i Oriol

Powered by Wikiloc

Interessant i glacial ascens cap a mitja pala de la Tossa Pelada des de Tuixent-La Vansa.
La gran força del vent i el fred extrem (- 15), van impedir fer cim.

Va guanyar la prudència !! 5 participants amb un bon gaudir de la baixada !!

Quim, Josep, Carles, Joan P. i Joan R.

Inicialment pel diumenge 27 de gener havíem programat la sortida al Tuc de Moró per la Vall de Sant Martí, però degut a l’abundant nevada amb vent intens que va provocar la formació de plaques de vent i va escombrar les carenes deixant-les ben pelades, vam decidir ser més prudents i canviar la sortida al Puig Falcó o Cap de Raspes Roies (2.754m).

Ens vam trobar els 11 del grup per sopar a l’Hotel Pey i vam dormir a les habitacions de Casa Marco del poble de Boí. El diumenge al matí vam pujar amb els cotxes fins a l’aparcament de les pistes d’esquí de Boí des d’on vam sortir pujant per la pista de Collbirrós, que estava ben planxada però tancada pels esquiadors.

Tot i que la previsió era de vent molt fort durant el matí i nevades des de mig matí, sembla que la previsió es va retrassar i fins que no vam ser a la part final de l’excursió, el vent i la neu no van fer acte de presència, tot i que tímidament.

La baixada la vam fer per la cara sud fins al Coll de Roies per seguir per la pista de la Gran Diagonal fins a baix als cotxes, amb molt bona neu.

Tot i que no vam poder fer el Tuc de Moró (que queda pendent per una altra vegada), vam poder gaudir d’un bon dia d’esquí amb molt bona companyia d’antics i nous companys.
Vam ser: Albert i Isabel, Juli, Maci, Ramon, Judith, José Angel, Eduard i Marta, Miquel i Elisenda.

Descripció: Sortida d’iniciació d’un dia al cim de la Tossa Pelada des de l’Estació d’esquí nòrdic de Tuixent,:  amb neu continua des del cotxe pujarem en direcció sud pel tallafocs fins al final d’aquest. Remuntarem per un bosc fins a tornar a trobar la pista de fons a Prat Llong (vistes al Pedraforca) i ens situem a la base d’un bosc més espès que hem de creuar sempre en direcció sud. Sortim del bosc i ja només queden els darrers metres fins al cim per la carena.

Desnivell: ± 500 m

Dificultat: ME-S2

Com arribar

Hora i lloc de trobada: 9:30 Bar El Jardí de Sant Llorenç de Morunys

Trobada prèvia a la UES el dijous 31/1/19 a les 19hores

Mapa Alpina, Vall de Lord

WIKILOC: https://ca.wikiloc.com/rutes-esqui-de-muntanya/la-tossa-pelada-des-de-tuixent-la-vansa-31779276

Programa:

Aparcarem al pàrquing superior de l’estació, agafem el forfait d’esquí de muntanya per 4€ que ens permet fer ús de les pistes.

Pujarem en direcció sud pel tallafocs fins al final d’aquest. Remuntarem per un bosc fins a tornar a trobar la pista de fons a Prat Llong (vistes al Pedraforca) i ens situem a la base d’un bosc més espès que hem de creuar sempre en direcció sud. Sortim del bosc i ja només queden els darrers metres fins al cim per la carena.

Optatiu: si hi ha ganes, es pot arribar al Pedró dels 4 batlles.

De tornada, si les condicions ho permeten, baixarem per ruta alternativa, o bé tornarem per la mateixa ruta que de pujada.

Aspectes tècnics: Itinerari que no presenta grans dificultats, pensat per iniciació.

Material necessari indispensable : Arva, pala, sonda, frontal, ganivetes, esquis, pells, bastons.

Material aconsellable(roba d’abric, farmaciola, manta tèrmica, menjar, beguda)

Públic al què va dirigida: Esquiadors novells.  Els pendents en general són amples i sense complicacions (S2-ME).

Riscos generals a muntanya:  Tingeu en compte la meteo i el BPA. Feu seguiment durant la setmana de l’evolució del temps i de les nevades.

Riscos particulars de la sortida: sortida amb alguns punts exposats a allaus. Extremeu precaucions al punt de recepció de canals i a colls i carenes si hi ha cornises i plaques de vent.

Tot participant haurà de signar un document on declaren que coneix els riscos generals de les activitats que es desenvolupen al medi natural i que ha estat informat de tots els riscos específics d’aquesta activitat concreta i que els accepta voluntàriament, comprometent-se a col·laborar activament en el bon funcionament de l’actvitat.

Inscripcions: a secretaria fins dijous dia 31 o per telèfon al 93 725 87 12.
Places: 13
Preu: socis 1€, no socis i socis web 5€

El passat dissabte 19 de gener de 2019 vàrem fer la primera sortida de la temporada a la Tossa d’Alp. En espera de millors condicions vàrem ajornar la sortida a Tavascan i aprofitant la lluna plena vàrem fer la ja tradicional pujada a la Tossa, recès al refugi del Niu de l’Àliga i baixada nocturna amb sopar al Pla de Masella.

Amb sortida a les 14:45 i algun retard, 19 participants vàrem enfilar les pistes de Masella en una tarda asoleiada i freda amb poc vent. Aribats a l’estació superior del telecabina, el termòmetre marcava ja -8ºC mentre el sol començava a marxar. En aquest punt vàrem desviar-nos cap al sud per evitar les pistes i fer el darrer tram fins el refugi Niu de l’Àliga per terreny verge sobre neu dura o gelada amb alguna que altra relliscada.

Un cop al refugi tothom intentava fer-se un lloc vora l’estufa, que un cop alliberada dels okupes va esdevenir territori UES per uns minuts, els necesaris per entrar en calor, fer uns ganyips i equipar-nos de nou pel descens.

Un cop a fora, ens esperava una nit clara i una lluna resplandent. Tot parant molta atenció a les màquines que estaven treballant, vàrem iniciar el descens. Els primers girs a les fosques amb la llum del frontal es fan estranys, però poc a poc el grup agafa soltura i velocitat.

De tant en tant ens anem replegant i finalment decidim apagar frontals i fer el darrer tram a la llum de la lluna, gaudint de sensacions difícils de descriure. Sota els nostres peus la neu es deixa sentir, esquí al tacte amb la Cerdanya il·luminada al davant.

Arribem a la segona part de l’experiència, les pistes il.luminades de Masella on gaudim desmesuradament d’una neu excel·lent i de baixades de vertígen.

I per acabar d’arrodonir la jornada, un bon sopar al restaurant de les pistes ens estava esperant per recuperar forces i comentar la sortida.

Varem participar Ramon, Santi,  Joan, Pepi, Miquel, Elisenda, Clara, José Angel, Josep Maria, Marc, Anna, Albert, Eric, Raquel, Isabel, Albert L. , Xavier, Judit, Issa, Oriol, Albert F. i Mercè

Aquesta secció és un document d’ajuda a la interpretació del Butlletí de Perill d’Allaus (BPA).

Seguint la recomanació dels Serveis de Predicció d’Allaus europeus (EAWS), el BPA s’estructura en una piràmide d’informació. La informació bàsica apareix a la part superior: grau de perill d’allaus i les cotes i orientacions propenses als allaus. A la part central es mostren els problemes d’allaus vigents i la seva descripció. A la part inferior s’indica altra informació relacionada amb l’estat de la neu i les condicions del temps. Com més amunt de la piràmide, la informació es representa en format gràfic i amb molt poc text. A mesura que baixem, la informació és més detallada en format de text.

Per conèixer el significat dels 5 graus de perill, consulta l’Escala Europea de l’Perill d’Allaus.

Problemes Típics d’Allaus pots trobar les definicions, tàctica, durada, indicis típics, distribució típica i consells relacionats.

Quan el butlletí parla sobre la Probabilitat de Desencadenament, aquí pots ampliar més sobre aquest concepte.

Quan el butlletí es refereix a la Mida de les Allaus que aquestes poden tenir, en aquest apartat pots consultar l’escala completa.

Recorda que llegir detingudament el butlletí només són 2 minuts. Aquesta informació et pot evitar prendre una mala decisió

Increïble inici de temporada a la Tossa Pelada des de Tuixent amb amics del CEGesquí. Aprofitant la nevada primerenca no podem resistir la tentació i anem a tastar la neu on sembla que ha caigut el paquetón. Dubtem si atacar des de Port del Comte o l’estació de nòrdic de Tuixent, però la carretera està neta fins les pistes i ens decidim per aquesta opció.

A les 8 fa un dia assoleiat i no gaire fred, la neu encara no ha caigut dels arbres i ha estat solcada per pocs esquiadors. Enfilem el tallafocs en direcció a la Tossa Pelada i ens endinsem al bosc per acabar sortint a Prat Llong, des d’on gaudim de la vista del Pedraforca nevat. Sense gaire esforç arribem al cim de la Tossa, on es veuen algunes pedres que amb cura no són cap problema. Pells fora i avall. Quasi no podem creure trobar  una neu pols excel·lent i la pala encara verge.

Dins el bosc es desferma la bogeria esquivant arbres sense parar. Amb aquesta neu tot resulta fàcil.  Arribem de nou a la part inferior de Prat Llong i ni ens ho pensem, pells i amunt, aquest cop fins al Pedró dels Quatre Batlles, on trobem altres esquiadors. Tothom està molt content.

Una altra baixada excel.lent i remuntada a la Tossa Pelada. Cap a les 14 decidim que ja n’hi ha prou i tornem pel tallafocs que ara ja es veu estripat per moltes traces.

Hem participat Hèctor, Berta, Jaume, Ricard i Oriol

previous arrow
next arrow
ArrowArrow
Slider

Relive ‘1 de novembre a Tuixent’

Tarbessou

El passat dimarts 25 de setembre ens vàrem trobar a la UES per parlar entre totes i tots de les activitats que voldrem fer durant aquesta temporada.

Tot i que encara no tenim data per cada una de les propostes, us avancem les activitats proposades:

Tallers:
Reparació i enceratge, soles i cantells
DVA (ARVA) Aparells, funcionament, protocols i recerca. Pràctiques a la platja
GPS per esquí de muntanya
Recursos cartogràfics en línia

Conferències i projeccions:
Presentació de travesses i expedicions realitzades pels membres de la secció i altres

Formació:
Curs d’iniciació a l’esquí de muntanya
Curs d’iniciació a l’alpinisme
Sortides formatives
Curs de seguretat en terreny d’allaus (ACNA)
Curs de tècniques de descens en neus no tractades (nivell 1 a Portainé, nivell 2 a Baqueira)

Equipaments: venda de samarretes tèrmiques hoko

Esquí de pista: ofertes amb Sagalès als Alps per la Puríssima
dimecres de la UES
Esquíbus de dilluns a diumenge a La Molina i Masella amb descompte amb Sagalès des de la plaça del Milenari

Propostes de sortides (a posar en el calendari)
Ventolau i Campirme, tuc de la Cima opcional
Cambre D’Aze
Nocturna a la Tossa +Puigmal
Peric i Mortiers amb nit a refugi Camporrells i baixada per la vall de Galba
Fontblanca (Andorra)
Madres (sortida senglar amb nit en refugi lliure)
Pic Rusell
Aneto des de Vallhibierna
Aneto-Aigualluts
Volta a les Maladetes
Tres colls de Núria
Sorteny i Rialp (Andorra)
Montardo-Colomers (Aran)
Tuc de Mulleres
Neouvielle
Astaragne
Posets per Viadós
Porté-Merens les Vals
Balaitus per gelera de les neus
Iglú al Ventolau
Vallter Mentet Costabona Roca Colom
Tuc de Muró
Vall de Bohí
Aneto amb Tenda
Noucreus – Carança – Nou Fonts
Sortides fàcils o interessants orientades als alumnes que acaben el curs d’iniciació

• Grups reduïts.
  • Zona Cerdanya o a concretar.
  • Gaudeix, mentre n’aprens i amb total seguretat.
  • Sortides formatives a càrrec d’un guia d’alta muntanya.

Consulteu-nos les dates!

Direcció de l’escola de muntanya i director de cursos i sortides formatives: Ferran Martínez. Director tècnic de l’Escola de Muntanya de la UES i de CaraNorte, guia d’alta muntanya UIAGM, i Tècnic Superior d’Esports en Alta Muntanya

Aquest gener, inicia’t en l’esquí de muntanya.

El curs us permetrà aprendre les tècniques bàsiques de progressió i seguretat en esquí de muntanya. Aprendre a interpretar l’entorn, traçar correctament l’itinerari més segur amb les tècniques adequades d’ascens i descens.