MagnĂfica sortida per portar el pessebre al Santuari de la Mare de Deu de Cabrera el 18 de Desembre del 2021. Com cada any anirem ben acompanyats per la Coral la Carena que ens deleita amb nadales i xirinola. Amb la degustaciĂł de neules, turrons i una copa de cava celebrarem els bons auguris d’un any nou ple de salut i muntanya.
Sortida des del bar Carreter de Cantonigròs fins el Pont de la Rotllana.
Cantonigròs
Els orĂgens de Cantonigròs sĂłn molt semblants als de l’Esquirol, però una mica mĂ©s tardans. El nucli original va ser un hostal creat pel gascĂł Antoni Prat, tambĂ© anomenat “Toni Gros”, per acollir els viatgers que feien el camĂ ral de Vic a Olot. Com que estĂ a uns 1000 m d’alçada, durant molt temps va ser recomanat com a lloc de convalescència. Actualment Ă©s un important nucli d’estiueig.
Sant Roc de Cantonigròs Ă©s un temple votiu que va ser construĂŻt el 1854, va ser ampliat el 1861 i el 1945 es va convertir en una parròquia independent. Entre els anys 1944 i 1968 es va organitzar, sota els auspicis de la parròquia, el que va ser el certamen literari en llengua catalana mĂ©s important del paĂs durant els primers temps del genocidi lingĂĽĂstic i cultural del catalĂ , fou el “concurs parroquial de poesia de St. Roc de Cantonigròs” i “festa literĂ ria del Collsacabra”, en aquesta festa literĂ ria hi participaren les principals figures del paĂs i de l’època; el principal organitzador en va ser en Joan TriadĂş, personatge que estava molt vinculat a Cantonigròs i que l’any 2005 va ser nomenat fill adoptiu del poble.
Cantonigròs té extraordinaris racons de gran bellesa recomanats per a ser visitats; segurament el més conegut és la Foradada, que és un engorjat que fa la riera de la Rotllada, abans de prendre el nom de la riera de les Gorgues, on l’aigua llisca per un salt sobre el gorg i al costat d’un gran esvoranc a la paret rocosa que li dóna el nom. També val la pena resseguir el camà dels enamorats o les fagedes de la font del Faig, sense oblidar d’admirar les notables masies que envolten el poble. (Ajuntament de l’Esquirol)
Cingles d’Aiats
Els cingles d’Aiats, part integrant de la Serra de Cabrera, sĂłn una plataforma tabular i acinglerada, de mĂ©s de 3 km, que formen part de la Serralada Transversal Catalana. Es troben al lĂmit entre els municipis de l’Esquirol i de Pruit (Osona) i de Joanetes (Garrotxa). Al peu dels cingles s’obre la falla que separa les plataformes residuals d’Aiats i de Cabrera de la plana de Vic, indret on es troba la masia d’ Aiats. Les roques que formen la muntanya sĂłn margues blaves a la base de l’Eocè (BartoniĂ -PriaboniĂ ), i unes cingleres superiors de gres de ciment calcari, de la mateixa època, que li donen la forma tabular. El Pla d’Aiats estĂ situat a 1.303 m d’alçada i destaca per la seva gran horitzontalitat.
Santuari de Santa Maria de Cabrera
EsglĂ©sia de nau Ăşnica i sense absis. La façana es troba orientada a ponent i l’altar estĂ situat a llevant; el presbiteri, a nivell de planta, es tendeix a realçar. L’interior cobert amb volta de canĂł amb la imposta de l’arc marcada amb motllures, als peus s’aixeca el rerecor. El portal Ă©s adovellat i datat i amb quatre graons d’accĂ©s. Al damunt hi ha un òcul amb reixes de ferro i un sĂmbol mariĂ . A la part de tramuntana s’aixeca el campanar torre de quatre finestrals d’arc de mig punt i rematada per coberta en forma de punxa de cerĂ mica vidriada. En aquest sector els murs sĂłn sostinguts per contraforts. A la part de migdia s’hi adossa la rectoria. És construĂŻda en pedra. L’estat de conservaciĂł Ă©s bo.
No queda rastre del Castell que donĂ nom a la famĂlia Cabrera. Aquest santuari ve a substituir l’antiga capella de Cabrera esmentada al 1144 i que fou renovada a mitjans del s. XIII i que mĂ©s tard es veuria enderrocada pels terratrèmols de 1427 fins que s’erigĂ el santuari actual entre els anys 1622 i 1641. El campanar Ă©s posterior. El santuari custodiava una imatge de marbre del s. XIII que fou destruĂŻda durant la Guerra Civil. La casa dels ermitans fou refeta al s. XVII i ampliada al s. XVIII.
Podeu clicar sobre la imatge per veure un resum de fotografies:

Podeu clicar sobre la imatge per veure el track de la ruta:
