Seguint amb el cicle de Xerrades obertes sobre temes de muntanya i tecnologies aplicables a la muntanya (Mountain Open Talks), corresponent al primer trimestre del 2023, vam comptar amb la col·laboració de la Sra. Adriana Ramon, coordinadora de Itinerannia, que ens va oferir la xerrada que porta per títol Itinerannia, un nou model d’una xarxa de senders .
En aquesta xerrada hi va haver una audiència màxima de 32 connexions que van seguir les explicacions de l’Adriana Ramon. Us recomanem que mireu el vídeo de la xerrada que trobareu al final de la pàgina i que estarà disponible al canal de YouTube de la UES els propers 15 dies.
Tot seguit farem un petit resum de la xerrada:
- L’Adriana va començar la seva intervenció fent una introducció al projecte d’Itinerannia. Els antecedents es remunten a l’any 2001 quan les tres comarques, el Ripollès, la Garrotxa i l’Alp Empordà inicien un projecte de col·laboració interterritorial amb una proposta de producte turístic centrada en el senderisme.
- El primer que es va fer és dissenyar una xarxa de senders formada per 2500 km de camins entre els tres territoris: 700 km a la Garrotxa, 900 km a l’Alt Empordà i 900 km al Ripollès.
- Pel bon funcionament de la xarxa es va crear un model de senyalització basat en el model Suís. Aquest model ha anat evolucionant afegint informació i adaptant-se a altres senyalitzacions, locals, de la feec, transfronterers,…
- L’any 2010 es va crear el Consell Dinamitzador d’Itinerannia format pels tres consells comarcals i els centres de turisme de les tres comarques. Té com a objectiu vetllar pel bon funcionament de la xarxa de senders. La seva missió és la de mantenir la xarxa de senders i desenvolupar un producte turístic competitiu en el mercat i sostenible econòmic, social i mediambientalment.
- S’han començat a desenvolupar rutes pensades com a productes turístics per etapes i, el 2020, s’ha adaptat la senyalització al nou manual de la Generalitat de Catalunya.
- L’objectiu, a més del manteniment de la xarxa de senders, consistia en generar impacte econòmic. A tal fi, el consell dinamitzador ha creat un seguit d’accions de promoció adreçades al públic i als agents turístics: formació, visites, assistència a fires turístiques, creació de fulletons específics de les rutes i l’edició de mapes cartogràfics amb col·laboració amb l’Editorial Alpina.
- Una altra acció de promoció ha estat la creació de la web d’Itinerannia, aplicacions per a mòbils, rutes a Wikiloc i la presència a diverses xarxes socials.
- Finalment, va destacar la col·laboració amb entitats locals: municipis, centres excursionistes, entitats esportives,… i la creació dels festivals de senderisme, a partir de l’any 2019, per ampliar el coneixement del model a nivell local.
En l’enllaç següent podeu seguir tota la xerrada al canal de la UES a YouTube: