Home / Notícies / Resum de la xerrada Els transports a la muntanya i l’Aeri de Montserrat
Resum de la xerrada Els transports a la muntanya i l’Aeri de Montserrat
Seguint amb el cicle de Xerrades obertes sobre temes de muntanya i tecnologies aplicables a la muntanya (Mountain Open Talks), corresponent al primer trimestre del 2025, vam comptar amb la col·laboració de l’Héctor Garcia, director de l’Aeri de Montserrat, que ens va oferir la xerrada que porta per títol Els transports a la muntanya i l’Aeri de Montserrat.
Després de la presentació de la xerrada a càrrec del nostre company, Francesc Garcia, l’Héctor ens va oferir una molt interessant xerrada sobre els diversos transports de la muntanya de Montserrat i una ben documentada història i evolució de l’Aeri de Montserrat.
El transport a la muntanya de Montserrat es remunta a la inauguració de la carretera del Santuari el 1859. Primer en diligències des de Castellbell i Vilar per anar sent substituït per vehicles motoritzats i el cremallera que es va inaugurar en 1892. La muntanya aplega diversos mitjans de transport: el cremallera, l’aeri, els funiculars i, més modernament, el transport per carretera, els ciclistes i l’accés a peu.
L’Aeri de Montserrat es va inaugurar el 17 de maig de 1930. Anteriorment, a més del cremallera, el 1892, també es van inaugurar el funicular de Sant Joan (1918), el de la Santa Cova (1929) i l’aeri de Sant Jeroni (1929) que va funcionar fins al 1987.
L’Aeri va ser una obra d’enginyeria important. El projecte es va començar el 1926 i l’obra el 1928. Les cabines són les mateixes des de fa 95 anys i l’estació de baix tenia un restaurant i diversos serveis. Durant uns anys l’empresa de l’aeri també es va fer càrrec de les coves de Collbató.
El 1931 s’inaugurà el pont de l’Aeri sobre el riu, però durant la guerra civil es va confiscar l’aeri i es va volar el pont sobre el riu i l’estació inferior. El 1940 es va reprendre el servei i el pont sobre el riu es va inaugurar el 1949. El llarg d’aquests anys hi ha hagut un gran nombre de persones que han col·laborat en el manteniment del servei, no sempre amb unes condicions de seguretat adequades. Els seus treballadors són el principal capital. L’aeri ha estat l’objectiu de nombrosos llibres, documentals i pel·lícules.
Aquests darrers anys s’ha fet un esforç considerable en la modernització del servei, reduint les emissions, mantenint un desenvolupament sostenible i dedicant un terç dels beneficis a l’acció social. Més de 300.000 passatgers han utilitzant l’aeri durant l’any 2024.
La seguretat és un dels objectius més importants de l’Aeri. Durant aquests 95 any no hi hagut cap accident important i les aturades són principalment per manteniment. Només per causes meteorològiques s’atura el servei unes hores. D’acord amb les protocols de seguretat es fan simulacres de salvament que, fins ara, no han calgut aplicar a la pràctica.
Finalment, l’Héctor ens ha recordat que enguany se celebra el mil·lenari de Montserrat i que l’aeri col·labora en diversos actes d’aquesta celebració.
En l’enllaç següent podeu seguir tota la xerrada al canal de la UES a YouTube:
Fem servir galetes pròpies i de tercers d’anàlisi per millorar els nostres serveis així com analitzar la vostra navegació. Si continueu navegant, accepteu la seva instal·lació. Igualment, teniu la possibilitat de configurar el vostre navegador per a impedir que siguin instal·lades al disc dur, tenint en compte que aquesta acció pot ocasionar dificultats de navegació per la pàgina web.