• WIKILOC UES





  • Inscripcions activitats


  • Calendari de Activitats

    Dilluns
    Dimarts
    Dimecres
    Dijous
    Divendres
    Dissabte
    Diumenge
    0 activitats,

    2 activitats,

    Cafès Científics.- L’impacte del clima extrem en les abelles i els pol·linitzadors

    1 activitat,

    Assemblea General Ordinària i Extraordinària de socis i sòcies

    3 activitats,

    Caminades Slow
    Caminades Slow
    Famílies.- Grup de joc lliure a la natura
    0 activitats,
    0 activitats,
    0 activitats,
    0 activitats,

    2 activitats,

    Xerrades obertes sobre temes de muntanya.- El Bastareny un riu marginat.
    Natura.- Presentació del llibre ‘La guerra dels Matiners a Sant Llorenç del Munt i l’Obac, 1846-1849”

    2 activitats,

    2 activitats,

    Caminades Slow
    Caminades Slow
    0 activitats,

    3 activitats,

    Muntanya.- Les Agudes
    Famílies.- Grup de joc lliure a la natura

    2 activitats,

    Natura.- Les flors de maig

    1 activitat,

    Pujada Popular a La Salut

    2 activitats,

    2 activitats,

    3 activitats,

    Caminades Slow
    Caminades Slow

    1 activitat,

    3 activitats,

    Espeleologia.- Al Forat del Balconet

    1 activitat,

    0 activitats,

    3 activitats,

    Cafès científics.- Model alimentari des de Sabadell, responsabilitats i potencialitats.
    Xerrades obertes sobre temes de muntanya.- El sistema Alto del Tejuelo, 218km de galeries al subsòl de Cantàbria.

    2 activitats,

    Natura.- Natura entre setmana

    1 activitat,

    Caminades Slow
    Caminades Slow

    2 activitats,

    Famílies.- Grup de joc lliure a la natura

    2 activitats,

    1 activitat,

    1 activitat,

    2 activitats,

    Caminades saludables +60, tot el dia.- La Farga, passant pels Bufadors
    0 activitats,

    2 activitats,

    Caminades Slow
    Caminades Slow
    0 activitats,

    2 activitats,

    1 activitat,

Home / Notícies / Resum de la xerrada El Parc Natural dels Ports, una excursió per la Catalunya transibèrica

Resum de la xerrada El Parc Natural dels Ports, una excursió per la Catalunya transibèrica

Seguint amb el cicle de Xerrades obertes sobre temes de muntanya i tecnologies aplicables a la muntanya (Mountain Open Talks), corresponent al segon trimestre del 2025, vam comptar amb la col·laboració del Josep Maria Forcadell, tècnic d’ús públic del parc, que va presentar la xerrada El Parc Natural dels Ports, una excursió per la Catalunya transibérica.

Després de la presentació a càrrec del nostre company Martí Puig, va començar la seva intervenció recordant l’origen del títol que es remunta a l’any 1915 en un article publicat a la revista Treballs de la Institució Catalana d’Història Natural per en Pius Font i Quer.

En Josep M. va oferir una molt ordenada i amena xerrada en què va explicar totes les característiques del parc dividit en quatre grans àrees: Àmbit geogràfic, Patrimoni natural, Patrimoni cultural i Serveis del PN dels Ports.

    • En l’àmbit geogràfic va situar el Massís dels Ports en el lloc de trobada entre el Sistema Ibèric i la Serralada Litoral Catalana. Es troba repartit entre el País Valencià (Baix Maestrat i els Ports), l’Aragó (Matarranya) i Catalunya (Baix Ebre Montsià i Terra Alta) que conflueixen al Tossal del rei. Té una extensió de 35.050 Ha i el cim més alt és el Mont Caro (1441 m). Es reparteix entre 9 municipis i la propietat del sol és majoritàriament dels ajuntaments (41%), propietats privades (38%) i la Generalitat (20%).
    • En el patrimoni natural cal destacar el paisatge, les fagedes més meridionals de la península ibèrica, els bancals, els abeuradors integrats en el paisatge, els espais d’interès geològic (Roques de Benet i la Gronsa, EL Mont Caro i el Toscar). La flora, amb 1359 espècies de flora vascular i algunes espècies endèmiques. La varietat de fauna, el gat salvatge, el cabirol, la cabra, la llúdrica i nombres aus rapinyaires com els voltors, l’àliga perdiguera i l’àliga calçada.
    • El patrimoni cultural on destacar la conservació de l’ofici de pastor, la pedra seca i el patrimoni arquitectònic. També va destacar el Pla d’Acció per al Foment de l’Artesania i l’exposició sobre l’estada de Picasso a l’Horta de Sant Joan.
    • Finalment va dedicar la seva exposició en els serveis que ofereix el parc, conservació de la flora i la fauna, gestió preventiva emetent informes i autoritzacions de diverses intervencions (barranquisme i espeleologia són les més habituals). També col·laboren en el desenvolupament local oferint subvencions i col·laborant en la conservació d’habitats. La regulació d’activitats, la creació d’infraestructures, les publicacions i la educació ambiental són altres serveis que ofereix el Parc.
    • El parc està adherit a la Carta Europea de Turisme Sostenible que obliga a les administracions i agents privats a promoure el turisme sostenible. El parc té una xarxa d’empreses adherides a CETS i fa cursos de formació entre empreses que s’hi volen adherir. Des de l’any 2022 col·labora en un mòdul professional sobre educació i control ambiental.

En l’enllaç següent podeu seguir tota la xerrada al canal de la UES a YouTube: