• Inscripcions activitats

• « 04/2024 » loading...
    Dl Dt Dc Dj Dv Ds Dg
Home / Muntanya / 17, 18/06 PICA D’ESTATS PEL REFUGE DU PINET, PALLARS SOBIRÀ I ARIEJA

17, 18/06 PICA D’ESTATS PEL REFUGE DU PINET, PALLARS SOBIRÀ I ARIEJA

Sortida social de cap de setmana per assolir el cim més alt de Catalunya, la Pica d’Estats, des del refugi de Pinet.

ANUNCI DE LA SORTIDA

LA PICA D’ESTATS

El massís de la Pica d’Estats, ubicat al Pirineu axial, està format per un conjunt muntanyós amb cims que superen els tres mil metres d’altitud. Conegut per albergar el cim més alt del Pirineu Català: la Pica d’Estats, es troba al límit fronterer entre Catalunya i França i forma part de dos espais naturals protegits: el Parc Natural de l’Alt Pirineu, al vessant meridional, i el Parc Natural Regionals dels Pirineu Ariejans, al vessant septentrional.

Entre les muntanyes de més de tres mil metres que el formen hi trobem, a més de la Pica d’Estats (3.143 m), el pic Verdaguer (3.130 m), el pic de Montcalm (3.078 m), el pic de Sotllo (3.072 m), el pic Rodó de Canalbona (3.004 m), la punta Gabarró (3.114 m) i l’últim tres mil catalogat recentment com a 3000 oficial: el Cap de la Coma de Riufred (3.040 m).

La Pica d’Estats o Pui de Sotllo és una muntanya de 3.143 metres, situada entre la comarca del Pallars Sobirà i el departament francès d’Arieja, i que és el cim més alt de Catalunya. Està situada al final de la Vallferrera i de la ribera de Sotllo, dins l’àrea no protegida del Parc Natural de l’Alt Pirineu (Viquipèdia).

Aquesta itinerari ens permetrà ascendir a la Pica d’Estats (3.143 m) pel vessant francès, dominat per les boires i els exuberants boscos de l’Arieja. A més de la Pica, pujarem a dos 3.000’s més: el pic Verdaguer (3.130 m) i el Montcalm (3.077 m), ja completament en territori francès. El marcat contrast paisatgístic entre el verd del fons de les valls i la roca nua de tonalitats ferruginoses dels cims culminants, la fan una ruta paisatgísticament molt atractiva i més tranquil·la que la ruta normal per vall Ferrera, molt més freqüentada.

RUTA D’APROXIMACIÓ AL REFUGI DE PINET

Acces desde Puigcerdà. per Bourg Madame, anem cap a Ur, Enveigt, La Tour de Carol, Porta, Porté Puymorens, Coll de Puymorens, L’Hospitalet près l’Andorre, Mérens les Vals, Ax les Thermes, Luzenac, Les Cabannes, Niaux, Vicdessos, Auzat, Marc i deixem el cotxe al parking de l’Artigue. El camí de sortida de l’aparcament està ben senyalitzat, va seguint el sender per la vora del riu, es passa per una petita pressa d’aigua i més endavant travessa el riu per un pont, de seguida el camí va guanyant altura i es passa per una zona de bosc dens fins arribar a un punt on s’acaba el bosc, llavors es pot veure les boniques vistes de les muntanyes de la vora amb restes de neu que es va desfent i formen rierols que es van ajuntant tots al fons de la vall. La pujada es molt continua i pràcticament sense descansos, travessem petits rierols i el refugi no es veu per enlloc fins arribar a poca distancia d’ell. El refugi de Pinet es modern i està bé, però amb les limitacions pròpies d’un refugi solitari a la muntanya.

RUTA D’ASCENSIÓ A LA PICA

(resum de la ressenya D’Excursió per Catalunya).

Per pujar la Pica d’Estats per Pinet, aparcarem el cotxe a l’última corba abans del poble de l’Artigue. Ja veurem que hi ha molts cotxes i el camí que hem de seguir hi ha un gran rètol indicador. Aquesta sortida no té cap mena de pèrdua, tot l’itinerari està marcat amb senyals de color groc.

Comencem a caminar pel costat del riu, però ràpidament guanyem alçada i el riu queda bastant avall. Durant la primera hora la farem pel mig del bosc. Trobarem una cruïlla de camins. Els dos camins, tenen senyals de color grog, per tant podem tria el que més ens interessa. Un cop arribats al refugi continuem seguint els senyals de color grog mentre seguim pujant. Un xic abans de l’Estany d’Estats, cal estar alerta i seguir bé els senyals, ja que hi ha un camí que baixa fins a l’estany. Si agafem aquest últim, el desnivell per a l’Estany de Montcalm, serà molt més gran.

A partir d’aquest segon estany, no hi ha cap problema per seguir el camí fins al cim. En aquesta sortida podem realitzar 3 cims de més de 3000 metres. Un cop feta la Pica d’Estats, a 10 minuts tenim el Pic Verdaguer, que no presenta cap dificultat i ja de baixada i un altre cop al coll de Riufred, podem pujar al cim de Montcalm el qual hi arribarem amb una mitja hora des del cim del Pic Verdaguer. Per tornar al refugi, agafarem el mateix camí de pujada i del refugi al cotxe, agafarem el camí que surt de darrere el refugi i baixa cap a l’Estany Sourd. D’aquí, continuem baixant fins a trobar l’encreuament que hi ha prop del bosc i d’aquí pel camí conegut fins al cotxe.